Wat je drinkt maakt een verschil!

Wat je drinkt maakt een verschil!

Dat genoeg drinken belangrijk is voor je gezondheid, dat heb jij goed begrepen. Jij drinkt genoeg, en dat is een goede zaak. Voor je gewicht is het ook van belang wat je drinkt. Enkele wetenswaardigheden:

Water is de beste keuze. Er zitten geen calorieën in. Uit onderzoek blijkt dat mensen die vooral voor water kiezen gemiddeld bijna 200 kilocalorieën minder innemen op een dag dan mensen die vooral andere dranken drinken. Te weinig smaak? Voeg een vleugje citroen toe of – lekker fris – een stukje komkommer.

In koffie en thee zitten ook geen calorieën, maar wel cafeïne. Aangezien cafeïne een opwekkend middel is dat gedeeltelijk dezelfde effecten heeft als stress, en deze bovendien ook versterkt, springen mensen die de neiging hebben om te gaan eten als ze gestrest zijn, hier best extra zuinig mee om.

Frisdrank: in frisdrank zitten veel suikers en maar weinig voedingsstoffen – niet zo’n goede combinatie. Één glas limonade (150 ml) bevat ongeveer 3 suikerklontjes. Onderzoek heeft uitgewezen dat de calorieën in frisdrank heel slecht herkend worden door je lichaam, waardoor het absoluut niet helpt om honger tegen te gaan. Voor ieder glas gesuikerde frisdrank dat je drinkt stijgt je risico op ernstige zwaarlijvigheid met 60%.

Sap: in fruitsap zit ongeveer evenveel suiker als in limonade, maar je krijgt er wel een bom vitaminen voor in ruil. Fruit bevat ook een enorme bom vezels. Jammer genoeg zitten deze niet meer in het sap. Je kiest best het stuk fruit in zijn geheel. In groentesap zitten minder calorieën, maar groentesap dat je koopt in de winkel kan wel veel zout bevatten.

Light frisdrank: hier zitten amper calorieën in, maar studies met ratten doen vermoeden dat de kunstmatige zoetstoffen die erin zitten je eetlust kunnen ontregelen… Niet alle wetenschappers zijn het hierover eens. Mogelijk is de ene persoon er al wat gevoeliger voor dan de andere. Beperk het drinken van light frisdrank tot 1 glaasje per dag.

Melk: in een glas volle melk zit bijna 4 keer zoveel vet als in halfvolle melk en 54(!) keer zoveel vet als in magere melk. Melk levert je lichaam calcium, vitamine b2, zink, …