Hoe gezond is Havermout?

Hoe gezond is Havermout?

havermout

Havermout levert veel voedingsstoffen. Havermout is net als donker brood en muesli een bron van B-vitamines, ijzer en kalium.

Zoals in de tabel hieronder te zien is, is de hoeveelheid ijzer in havermout twee keer zo veel als in volkorenbrood en muesli. De hoeveelheid kalium is hoger dan in volkorenbrood en lager dan in muesli. Havermout bevat daarnaast aanzienlijk minder natrium.

De energiewaarde (kcal) van havermout, muesli (pure variant) en volkorenbrood zijn vergelijkbaar.

Havermout (portie van 40 gram) Volkorenbrood (2 sneetjes = 60 gram) Muesli (portie van 40 gram)
Kcal 152 148 152
Eiwit (gram) 5.2 5.0 4.0
Koolhydraten (gram) 24.8 26.1 26.6
Waarvan suikers (gram) 1.8 0.9 5.8
Vet (gram) 2.8 1.6 2.4
Waarvan verzadigd vet (gram) 0.4 0.3 0.8
Vezels (gram) 3.0 4.1 3.4
Natrium (milligram) 2 12 8
IJzer (milligram) 2 1 1
Kalium (milligram) 128 108 160
Vit B11 (milligram) 18 9 8

 

DE VOORDELEN VAN HAVERMOUT

Een gezond lichaamsgewicht
Havermout bevat eiwitten en vezels die voor een verzadigend gevoel zorgen gedurende een langere periode. Het verzadigende gevoel van havermout draagt bij aan het behoud van een gezond gewicht. Dit verzadigd gevoel zorgt ervoor dat je minder snel opnieuw trek krijgt waardoor je minder snel tussendoor iets gaat eten.

Gezonde darmen
Door het hoge vezelgehalte draagt havermout bij aan een soepele en regelmatige stoelgang.

Goed voor het cholesterol
Door de vezels in havermout kan het cholesterolgehalte verlaagd worden. De vezels binden zich aan de vetten in de darmen en worden hiermee het lichaam uitgevoerd.

Bij glutenintolerantie (coeliakie)
Haver is van nature glutenvrij maar kan sporen van gluten bevatten. Dit komt doordat de verwerking van de haver vaak bij bedrijven plaatsvindt waar ook tarwe verwerkt wordt. Er is echter ook glutenvrije havermout te koop. Hierbij weet je zeker dat het helemaal glutenvrij is en dus geschikt als je glutenintolerant bent.