Een herfst vol kleuren

Een herfst vol kleuren

Je hoeft maar buiten te kijken en je merkt vanzelf dat de herfst zijn intrede heeft gedaan. Vallende bladeren, paddenstoelen, de nevel ’s morgens maar die in de namiddag plaats ruimt voor een zalig zonnestraaltje.

Eten volgens de seizoenen

Een nieuw seizoen brengt andere variatie in de voeding met zich mee. Het wordt stilaan kouder. Ons lichaam bereidt zich langzaam voor op de winter. Het is belangrijk voldoende vitaminen en mineralen in te nemen zodat onze weerstand optimaal is.

De laatste tijd horen en lezen we veel over allerhande superfoods. Superfoods zijn voedingsmiddelen waarvan wordt gezegd dat ze een hoog gehalte aan voedingsstoffen of bioactieve stoffen bevatten, zoals vitamines, mineralen en antioxidanten. Er worden positieve gezondheid bevorderende eigenschappen aan toegeschreven. Klopt dat? Zijn er effectief voedingsmiddelen die we superfoods kunnen noemen? Eigenlijk is het niet zo simpel. Aan de ene kant kunnen we alle seizoensgroenten en seizoensfruit superfoods noemen. Want seizoensgroenten en –fruit zitten boordevol vitaminen, mineralen en antioxidanten. Maar aan de andere kant zijn deze groenten en fruit niets waard als deze niet passen binnen een gevarieerde volwaardige voeding.

Welke groenten zet je nu best op je weekmenu?

Aardpeer, ajuin, andijvie, bloemkool, boerenkool, broccoli, champignons, Chinese kool, courgette, knolselder, komkommer, krulandijvie, lente-uitjes, oesterzwammen, paksoi, paprika, pastinaak, pompoen, prei, raap, rammenas, rode biet, rode kool, savooikool, schorseneren, selder, shii-take, sjalot, sla, spinazie, spruitjes, tomaat, witloof, witte kool, wortelen

Er zijn zoveel variaties mogelijk dat je bord een helse kleurexplosie ondergaat.

Welk fruit eet je in de herfst?

Appel, clementines, granaatappel, kiwi, kweepeer, mandarijn, peer, pompelmoes, veenbessen

Wist je dat België de 3de grootste producent van peren in Europa is? We hebben een gigantisch aanbod van appel- en peervariëteiten.