Bewegen: 2 vliegen in 1 klap

Bewegen: 2 vliegen in 1 klap

Sommigen beschouwen lichaamsbeweging als een middel om het “familiegevoel” te versterken. Samen bewegen betekent vaak ook samen lachen, samen praten, samen delen … Akkoord, aan dat gevoel kan je ook zonder beweging werken. Maar mét beweging, sla je twee vliegen in één klap: je versterkt de band met je partner, je (klein)kinderen, … én je werkt aan jouw en hun gezondheid. Het is ook een opportuniteit om je (klein)kinderen op een speelse manier aan te leren dat lichaamsbeweging iets positiefs is. Als ze gewoon zijn om op jonge leeftijd voldoende te bewegen vergroot dat de kans  dat ze op latere leeftijd in beweging blijven.

Willen ze niet meedoen, weet dan dat het geen zin heeft om hen te dwingen. Stimuleer ze wel om alleen of met vrienden in beweging te blijven, of om lid te worden van een sportclub. Laat ze zelf kiezen wat ze willen uitproberen. Onthoud dat kinderen jouw steun nodig hebben om te kunnen volhouden: fiets bijvoorbeeld mee naar hun school of sportclub en ga regelmatig supporteren.

Beweeg je jong!

Ben je nog steeds zo goed bezig met lichaamsbeweging? Dit is niet alleen goed voor je gewicht, maar ook voor je biologische leeftijd…

Hoe dat komt heeft met ‘telomeren’ te maken. Dat zijn stukjes DNA die chromosomen beschermen tegen schade. Onderzoekers hebben ontdekt dat de telomeren van mensen die op regelmatige basis een stevige portie beweging nemen een stuk langer zijn dan die van mensen die niet regelmatig bewegen. De lengte van telomeren zegt iets over de biologische leeftijd van een cel: hoe langer de telomeren, hoe jonger de cellen.

Verdien je extra’s!

Beweging geeft je een middel om iets extra te verdienen: ga je vandaag uit eten? Maak dan vandaag een extra lange wandeling om de extra calorieën te compenseren. Of heb je echt zin een stukje chocola? Spreek dan met jezelf af dat je in ruil daarvoor een kwartiertje extra op de hometrainer zit.

Om 100 kcal (een halve reep chocolade, een handvol chips of een glas wijn) extra te verbranden, moet je ongeveer een halfuurtje wandelen of een kwartiertje stevig fietsen.

De valkuil van deze tactiek is dat je bewegen teveel als een karwei gaat beschouwen dat je moet opknappen om calorieën te verbranden. Dat bederft de pret , waardoor lichaamsbeweging volhouden op lange termijn niet gemakkelijker maar moeilijker wordt! Blijf dus vooral zoveel mogelijk genieten van beweging.