Welke methode is de meest effectieve om gewicht te verliezen?

Vergeet paleo, Atkins of het Cambridge-dieet. Wie wil afvallen, schakelt beter over op de Mediterraanse keuken. Dat is de meest effectieve manier om gewicht kwijt te raken, zeg dat Harvard het gezegd heeft.

De Mediterraanse keuken wordt al enkele jaren naar voor geschoven als een erg gezonde levenswijze, maar Harvard kon nu ook wetenschappelijk bewijzen dat dit de meest effectieve manier is om gewicht te verliezen. 

Waar komt dit nieuws vandaan?

Uit vijf medische studies met in totaal 998 proefpersonen bleek dat mensen die het Mediterraanse dieet volgen na een jaar 5 tot 10 kilogram lichter wogen. Ze scoren daarmee beter dan mensen die een dieet volgen met weinig koolhydraten of weinig vetten.
Het Mediterraanse dieet is eigenlijk niet echt een dieet, maar eerder een levenswijze. De maaltijden bestaan uit veel fruit, groenten, granen, olijfolie en bonen. Vlees, zuivel en eieren worden minder gegeten. Naast goed voor de lijn is het ook zeer goed voor je cardiovasculaire gezondheid, je ogen en je breinfunctie, wat het volgens Harvard hét dieet bij uitstek maakt.

Wat is hier belangrijk?

Gedragsverandering en aanpassing van je levensstijl is de succesfactor naar blijvend gewichtsverlies. Als je wil gewicht verliezen, zal elk dieet waarbij je minder energie inneemt effect hebben maar als je nadien je oude eetpatroon terug oppikt, zal je terug bijkomen. De stelling ‘als je opnieuw doet, wat je deed, krijg je wat je had’, is hier van toepassing.

Conclusie

In onze praktijk bekijken we welke voedingsaanpassing voor jou meest geschikt is en werken we aan gedragsverandering op lange termijn. Afvallen is het makkelijkste luik, op gewicht blijven is de uitdaging! Maar met professionele hulp lukt dat!