Ook zin in ’n ijsje?

Ook zin in ’n ijsje?

Ben jij net als vele landgenoten ook zo’n liefhebber van ijs? Maar past dat ijsje in jouw voedingspatroon? Misschien wil je op je gewicht letten of ben je allergisch of intolerant?
Gelukkig zijn er vandaag de dag heel wat alternatieven.

Er bestaan verschillende soorten ijs zoals roomijs, waterijs en sorbet. Roomijs wordt gemaakt van melk, room, suiker, water en andere ingrediënten. Roomijs bevat minstens 8% melkvet en kan verder aangereikt worden met plantaardige vetten. Light roomijs bevat minder vet namelijk 4 tot 5%.
Waterijs bestaat vooral uit water en suiker.
Sorbet bevat water, suiker en vruchtenextracten. Fruitsorbet moet minstens 25% fruit bevatten.

Goed voor de lijn?

Roomijs bevat ongeveer 200 kcal voor 2 bolletjes.
Light roomijs bevat ongeveer 136 kcal voor 2 bolletjes.
Waterijs en sorbetijs leveren ongeveer 110 kcal voor 100gram ijs.
Opgelet met alle extraatjes die we vaak aan een ijsje toevoegen, extra chocoladesaus, een extra koekje, korreltjes, discobolletjes, … Geniet van je ijsje in de originele vorm. Ze hebben niets extra nodig.

Voedselallergie of voedselintolerantie?

De allergiediëtist kan jou mee helpen met je zoektocht naar een ijsje. Voor iedereen is er wel een alternatief beschikbaar. Enkele voorbeelden: Bij een koemelkallergie is roomijs verboden maar gelukkig zijn er alternatieven op basis van soja of op basis van kokos. Bij een histamine-intolerantie zijn er enkele merken met roomijs natuur waar geen verboden ingrediënten aanwezig zijn.

Zelf maken?

Je kan ook makkelijk roomijs, waterijs en sorbet zelf maken.

Recepten: fruitijsje (zonder melk), yoghurtijszomerse lekkernijen