Helpt iedere dag op de weegschaal staan om te vermageren?

Helpt iedere dag op de weegschaal staan om te vermageren?

Als je gewicht wil verliezen en daarna op gewicht wil blijven, is er een eenvoudige oplossing: stap iedere dag op de weegschaal en houd de resultaten zorgvuldig bij. Dat blijkt uit een studie van de Amerikaanse Cornell University. De personen die zich dagelijks wogen, verloren het eerste jaar 2.1 kg meer gewicht ten opzichte van de personen die hun gewicht maar 4 keer per jaar controleerden.

Hoe moeten we dit nieuws interpreteren?

Wanneer de resultaten werden opgesplitst voor mannen en vrouwen, bleken hoofdzakelijk de mannen die zich dagelijks gewogen hadden gewicht te hebben verloren. Bij vrouwen was er amper sprake van gewichtsverlies. Jezelf voortdurend wegen kan voor sommigen motiverend zijn, maar voor andere kan het ook demotiverend werken.

Wat ervaren wij in de praktijk?

In eerste instantie is je gewicht geen goede maatstaf, het blijft een getal. Een gezond leefpatroon (gezond eten, voldoende drinken en meer bewegen) is dat wel. Mensen die worstelen met hun voedingspatroon (zeker emotionele eters) zijn niet geholpen met dagelijks wegen. Gewicht schommelt sowieso en die ups en downs maken het moeilijk om te volharden in de nieuwe levensstijl. Eén keer per week op een vast tijdstip op de weegschaal is veel beter.  Voor anderen, die er een relatief gezonde levensstijl op na houden, kan het echter een hulpmiddel en vooral bevestiging zijn om verder te doen!