Energiedranken

Er kunnen opnieuw afspraken gemaakt worden in onze Di-eetpraktijken van Lommel, Mol, Olen, Westerlo en Zoersel. We hebben de nodige voorzorgsmaatregelen getroffen en respecteren de hygiënemaatregelen. Online-consulten blijven mogelijk.

Energiedranken

Energiedranken zijn de laatste jaren bezig aan een grote opmars. Vooral de jeugd maakt vaak gebruik van deze drankjes en hoewel ze verboden zijn op veel middelbare scholen, wegens kinderen die niet kunnen stilzitten in de klas na het drinken van energiedranken, zijn ze bij die leeftijdscategorie heel erg ingeburgerd. Zelfs kinderen uit de lagere school drinken af en toe wel eens een energiedrank. Reden genoeg om ons zorgen te maken dachten wij. Ook de commissie pleitbezorging van het NVK (de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde) dacht hier zo over. Ze publiceerden in november 2017 dan ook een factsheet rond energiedranken. Hieronder een korte samenvatting:

Energiedranken geven energie. En om dat te bereiken zijn er een aantal stoffen aan toegevoegd, die best wel wat nadelige gevolgen kunnen hebben voor diegenen die er van drinken:

• Taurine
De hoeveelheid taurine per blikje energiedrank is 10 keer hoger dan de mens nodig heeft. Het is niet duidelijk of er nadelige effecten zijn van deze hoge dosis taurine, wel is bekend dat kindercardiologen veranderingen zien aan de hartspier bij een hoge inname van taurine. Ook van andere toevoegingen aan energiedrank (zoals B-vitamines) is niet goed bekend of de gebruikte doses veilig zijn voor kinderen en jongeren.

• Cafeïne
Het cafeïne-gehalte van de meeste energiedranken bedraagt gemiddeld 32 mg per 100 ml. Ter vergelijk: cola bevat 10 mg cafeïne per 100 ml (bron website cocacolanederland.nl). Een blikje energiedrank van 250 ml bevat evenveel cafeïne als een kop koffie, ofwel 80mg. Het aanbevolen maximum voor de hoeveelheid cafeïne dat een kind binnenkrijgt bedraagt 2,5 mg/kg/dag. (Voor en jongere van 60 kg is dit dus 150 mg, bij een kind van 40 kg is dit 100 mg) Bij een hogere dosis zouden angstgevoelens kunnen ontstaan. Maar ook bij een lagere dosis worden al slaapstoornissen en gejaagdheid gezien.

• Suiker
Daarnaast bevat energiedrank veel suiker, ongeveer negen suikerklontjes per blikje van 250 ml. Een hoge inname van suiker kan leiden tot overgewicht en obesitas.

 Er zijn veel verschillende soorten energiedranken verkrijgbaar, de meeste supermarkten hebben ook een huismerk energiedrank. Inmiddels bestaan er ook zogenaamde biologische energiedranken zonder bijvoorbeeld taurine. Naast energiedranken zijn er inmiddels andere voedingsmiddelen en supplementen op de markt met een hoog cafeïne-gehalte. Dit zijn bijvoorbeeld kauwgom en energyshots.

Mag je dan geen sportdrank meer drinken?

Energiedranken moeten niet verward worden met sportdranken, dit zijn isotone of hypotone dranken met een bepaalde hoeveelheid suikers, zouten en mineralen. Deze sportdranken hebben als doel om vochttekorten, opgelopen tijdens intensief sporten, snel aan te vullen. (http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/sportdrank.aspx).

Leeftijdsgrenzen

Er zijn geen internationale leeftijdsgrenzen voor het drinken van energiedranken. Verschillende landen hanteren verschillende leeftijdsgrenzen. Op het etiket van energiedranken wordt in kleine lettertjes genoemd dat het gebruik ervan door kinderen (en zwangeren) wordt ontraden. Het Voedingscentrum hanteert een leeftijdsgrens van 13 jaar voor de inname van energiedranken. Kinderartsen en jeugdartsen in Nederland pleiten voor een leeftijdsgrens van 18 jaar.

Wat zijn de risico’s?

• Uit onderzoek is gebleken dat de gelijktijdige inname van alcohol en energiedrank kan leiden tot een hogere alcoholspiegel. Daarom wordt met klem ontraden om alcohol en energiedrank gelijktijdig te drinken.

• Inmiddels zijn enkele casussen beschreven waarbij een hoge dosis energiedrank de oorzaak bleek te zijn van bijvoorbeeld hepatoxiciteit (leverbeschadiging), convulsies (stuipen) en nierfalen.

• Ook zijn enkele sterfgevallen bekend waarbij een hoge dosis energiedrank de oorzaak bleek te zijn.

• Mogelijk zijn er meerdere schadelijke bijwerkingen van energiedranken die tot op heden nog niet als zodanig herkend worden.

Onze conclusie?

Keuze genoeg uit diverse gezonde dranken, zonder dan het nodig is om ook energiedranken te gebruiken. Dit geldt voor volwassenen, maar zeker ook voor jongeren en kinderen. Het is belangrijk dat we ons bewust zijn van de mogelijke gevaren van energiedranken de volgende keer als we in de verleiding zouden komen om voor een energiedrank te kiezen.

Wat wil je zoeken?

Ontvang onze gratis nieuwsbrief met recepten en dieetinfo