Beweegtips

Beweegtips

In een vorig bericht bejubelden we het belang van voldoende beweging al. Maar wat als je helemaal niet graag beweegt? Ben je niet sportief, probeer in je dagdagelijkse leven gewoon wat meer stappen te zetten. Een stappenteller (bij ons in de praktijk verkrijgbaar) is hiervoor een goed hulpmiddel. Kijk zeker ook even op de website van 10 000 stappen.

Wil je een stappenteller aankopen? Reserveer je stappenteller tegen je volgende afspraak of maak een afspraak om hem op te pikken. Reserveren kan via an@di-eet.be of mieke@di-eet.be.

IMG_0626

Niet leuk maar niet lastig!

Mensen die bewegen omdat ze er plezier aan beleven, houden het bewegen het langst vol. Helaas is plezier beleven aan beweging niet voor iedereen weggelegd.

Als het niet lukt om bewegen plezant te maken, kan je er nog altijd naar streven om de last van beweging zo klein mogelijk te houden:

di-eet-buttonVermijd eentonigheid door voor entertainment te zorgen. Neem muziek mee als je gaat lopen of fietsen (maar zorg wel dat je het verkeer nog hoort). Bekijk een film of een tv-programma tijdens je ritje op de hometrainer (als je die niet in je woonkamer voor de TV wil zetten, kijk dan eventueel via een laptop of tablet-PC).

di-eet-buttonVermijd afzien door rustig te bewegen, warm je op om blessures te voorkomen …

di-eet-buttonAlles wat ‘moet’ wordt typisch als ‘minder leuk’ ervaren en kan op een bepaald moment een averechtse, rebelse, ‘foert’-reactie uitlokken. Herinner jezelf eraan dat je niet ‘moet’ bewegen, maar ‘wil’ bewegen.

di-eet-buttonZijn ook je (klein)kinderen niet dol op lichaamsbeweging? Geef ze zoveel mogelijk de keuze, bied mogelijkheden aan waarmee ze bepaalde vaardigheden kunnen ontwikkelen, en laat ze zelf beslissen welke activiteit ze willen uitproberen. Uit onderzoek blijkt dat kinderen dan langer volhouden. Een actief videospel is het uitproberen waard.

Doe het voor jezelf!

Waarom doe je aan lichaamsbeweging? Doe je het omdat jij het wil (bv. je wil calorieën verbranden, je fit voelen, …) of omdat een ander het wil (bv. je partner blijft maar aan je kop zeuren dat je moet bewegen). Feit is: alles wat ten koste gaat van wat je niet echt zelf wil, is moeilijk vol te houden. Lichaamsbeweging is hierop geen uitzondering. Het beste is om te bewegen omdat jij het wil. Overtuig jezelf!

Ik MOET vandaag bewegen!

… Niet echt een uitspraak waar je goesting van krijgt. Toch is dit de manier waarop veel mensen tegen zichzelf praten. De grote valkuil? Mensen zitten zo in elkaar dat ze datgene wat ‘moet’ minder graag doen dan datgene wat ‘mag’. Laat je dus niet meesleuren door ‘ik moet’- gedachten, maar herinner jezelf eraan dat bewegen een kwestie is van ‘willen’ en ‘mogen’. Je mag vandaag bewegen… Als je zelf wil!

Wil je wel, maar schiet het er op één of andere manier toch altijd over?  Plan iedere dag op hetzelfde uur een half uurtje beweging in bijvoorbeeld op de hometrainer, een wandelingetje of fietstochtje maken. Op den duur ben je het gewoon en kan je het zelfs niet meer missen!