April: Vezels, broodnodig!

In ons jaarthema ‘omdat jij het waard bent’ kiezen we in april voor ‘Vezels, broodnodig!’.

Dat het goed is om veel voedingsvezels te eten, dat weten veel mensen. Maar waarom zijn vezels zo goed? In welke producten komen ze voor en hoeveel vezels zou je moeten eten?

Voedingsvezels zijn voedingstoffen die niet worden opgenomen door de dunne darm. Ze bereiken dus de dikke darm, zonder verteerd te worden. Op het eerste gezicht lijken de vezels daarom overbodig, maar niets is minder waar! Al in de maag en de dunne darm vertonen voedingsvezels handige eigenschappen, ze houden namelijk vocht vast. Hierdoor is de massa van de voedselbrij groter en voel je eerder en langer een verzadigingsgevoel. Dit is ideaal als je wilt afvallen.

Anderzijds zorgen vezels voor een goede darmtransit.

Belangrijke bronnen zijn brood, aardappelen, groenten en fruit.

Vezels zijn er in verschillende vormen en maten.

Haal jij de vezelnorm ? 

BOODSCHAPPENLIJSTJE:

di-eet-button Volkorenproducten

di-eet-button Groenten

di-eet-button Fruit

di-eet-button Peulvruchten

di-eet-button Noten

*Bron: Voedselconsumptiepeiling 2014-2015 (WIV)