Blog

Mayo met smaakjes

Tijdens de zomermaanden kiezen we meer voor rauwe groenten, salades, BBQ … En voor velen past daar wel een of ander sausje bij. De sausjes zijn vaak op basis van mayo en je kan ze niet altijd vinden in een magere versie. Je kan ze ook zelf maken en je kan de smaakjes aanpassen aan het gerecht waarbij je het sausje wil gebruiken. Nodig: (4 verschillende smaken mayo) 4 eetlepels

Granité van limoen en munt

Granité lijkt een beetje op sorbet, alleen is het fijner van structuur. Het is net zoals sorbet bevroren fruit(sap) met zoetstof of suiker. Om de poederachtige structuur van granité te krijgen, moet je het bevroren geheel cutteren of mixen. Granité wordt frequent gegeten in zuiderse landen. Je kan deze granité ook maken door het limoensap te vervangen door sap van citroen/sinaasappel/pompelmoes/mandarijn/clementine … Nodig: (± ¾ liter) 300 ml vers geperst

Sinaas-aardbei water

Water drinken is niet altijd even gemakkelijk. Soms raak je het al eens beu. Dan kan water met een smaakje helpen om toch voldoende te drinken. Je kan smaakjes aan je water toevoegen zoals met airup/waterdrop/bolero … of je kan je zelfgemaakt bruiswater een smaakje geven met Sodastream/Brita/Mysoda… Je kan het ook zelf maken. Het is niet moeilijk, je kan zelf kiezen en experimenteren welke smaken voor jou goed samen

Wrap met ricotta

Hopelijk komen binnenkort de warme en zonnige dagen eraan. Dan is een wrap met veel groenten een fijn alternatief voor een warme maaltijd. Het recept is vegetarisch. De kaas (ricotta) vervangt hier vlees of vis. De groenten die je gebruikt om je wrap te vullen kan je kiezen naar seizoen en smaak. Rauwe bloemkool, stukjes paprika of geraspte of stukjes wortel, radijsjes, gesnipperde venkel …  Nodig: (voor 4 personen) 4

Risotto van boekweit met venkel

Bij risotto, het woord zegt het zelf, denken we automatisch aan rijst. Maar je kan het ook perfect maken met andere granen. Wij kozen in dit recept voor boekweit. Boekweitkorreltjes zijn kleine driehoekige korreltjes. Ze zijn minimaal bewerkt, dit wil zeggen dat ze al hun voedingsstoffen zoals vezels, vitaminen en mineralen nog bevatten. De bereiding is gelijkaardig aan rijst, alleen heb je minder vocht nodig.  Nodig: (voor 4 personen) 120

Stevig studentenontbijt

De stressvolle dagen van juni komen er aan voor de studenten. Misschien zit je op kot en moet je zelf voor je ontbijt zorgen, misschien zit je nog in het middelbaar of ga je met de trein/bus/fiets naar de hogeschool/unief. Naar een examen gaan zonder ontbijt is GEEN goed idee. We verstaan dat er weinig tijd is en hebben een snel, voedzaam, vullend en lekker ontbijtidee. Het is een smoothie.

Gebakken krieltjes

Stilaan gaan de eerste aardappelen komen en dan kiezen we graag voor krieltjes. Krieltjes zijn kleine aardappelen die je meestal kan kopen per kilo of reeds geschild in de groentewinkel of voorverpakt in de supermarkt. Soms kan je gekruide krieltjes kopen, maar je kan ze ook zelf kruiden. Dat is makkelijk want dan kan je de kruiding aanpassen aan het gerecht waar je de krieltjes bij gaat eten. Nodig: (voor

Lasagne met zalm en prei

We leven in een wereld waar steeds meer de aandacht wordt gevestigd op minder vlees en meer plantaardig. Toch blijft het verstandig om regelmatig vette vis zoals zalm te eten. Vette vis is rijk aan goede vetten waaronder de omega 3 vetzuren en vit D. Zowel omega 3 vetzuren en vit D zijn voedingsstoffen die we regelmatig te kort hebben in ons huidig voedingspatroon. Dus af en toe vette vis

Olijvenbrood

Niets zo gezellig in huis dan de geur van versgebakken brood. Als je goede ingrediënten kiest voor je brood, is het een gezond product dat zeker een plaats heeft in onze dagelijkse voeding. Eens je een goed basis recept hebt voor brood, kan je er naar willekeur toevoegingen bij doen. Zo krijg je toch weer net een andere smaak. Wij hebben gekozen voor olijvenbrood. Zelf bak ik het al jaren.

Havermout met cacao en fruit

Havermout is altijd een goed idee als ontbijt. Het is gezond en het zorgt voor een lange verzadiging. Deze keer hebben we de traditionele havermoutpap gepimpt met cacaopoeder. Zo krijgt je pap een lekkere chocoladesmaak. Door de pap te combineren met bosbessen en ananas is het niet nodig om suiker/zoetstof te verwerken in de pap. Het fruit is zoet genoeg. Nodig: 2 porties 80 – 120 g havermout 2,5 –

Ontvang je graag onze maandelijkse recepten en tips?

Zoek naar recepten en weetjes

Lees verder...

© 2024 Di-Eet.be .