Wat zijn de belangrijkste verschilpunten tussen de oude en de nieuwe voedingsdriehoek?

Er kunnen opnieuw afspraken gemaakt worden in onze Di-eetpraktijken van Lommel, Mol, Olen, Westerlo en Zoersel. We hebben de nodige voorzorgsmaatregelen getroffen en respecteren de hygiënemaatregelen. Online-consulten blijven mogelijk.

Wat zijn de belangrijkste verschilpunten tussen de oude en de nieuwe voedingsdriehoek?

• Bij de oude driehoek was alles gerangschikt volgens de voedingsstoffen die voedingsmiddelen aanbrengen. De nieuwe driehoek rangschikt wat we eten volgens het effect op onze gezondheid en het milieu. Van gezond tot te vermijden.

• Voldoende drinken blijft de boodschap, vooral water. Je lichaam bestaat voor meer dan de helft uit water. Daarom staat het bovenaan. Je kan niet zonder. Drink vooral water, er is geen betere dorstlesser.
Variatie? Neem gerust een kopje ongesuikerde koffie of thee.

• Plantaardige producten zijn de basis. Het grootste gezondheidsvoordeel haal je uit het donkergroene gedeelte met plantaardige voeding: groenten, fruit, volkoren granen, graanproducten en aardappelen, peulvruchten en in beperkte hoeveelheden noten en plantaardige olie. Kies zoveel mogelijk voor weinig of niet bewerkte producten. Bijvoorbeeld: kies liever volkoren brood dan wit brood, een stuk fruit is beter dan fruitsap.

• Het licht groene deel staat voor matigheid. Het bevat dierlijke producten zoals vis, gevogelte, melk, kaas, ei en yoghurt. Dierlijke producten die je mag gebruiken, echter een kleine portie ervan volstaat. Het zijn producten waar we duurzaam en dus best zuinig mee omgaan voor onze eigen gezondheid en voor het milieu. Wissel daarom af met plantaardige eiwitbronnen zoals peulvruchten of tofu.

• Eet niet te veel rood vlees en boter. Rood vlees is een goede bron van ijzer. Dat is nuttig voor ons lichaam. Af en toe een beetje boter of kokosvet kan eveneens geen kwaad. Maar alles in de oranje zone heeft mogelijk ook een ongunstig effect op onze gezondheid. Gebruik deze producten daarom slechts beperkt en zeker niet dagelijks.
Tip: schep bewust iets minder oranje op je bord en iets meer groen zo werk je stapsgewijs aan een betere balans.

• Vermijd sterk bewerkte voeding: koekjes, chips, alcohol, kant-en-klare maaltijden, pizza, frisdranken, … We komen allemaal wel eens in de verleiding. Alleen hebben deze lekkernijen geen enkele waarde voor je lichaam. Geniet vooral van de gezonde dingen. Een traktatie af en toe kan en denk hierbij: hoe minder vaak, hoe meer je ervan geniet. Als je gezond eet voel je je beter in je vel en in je hoofd.

Doe het stap voor stap. Een weekmenu helpt je om goed te plannen. Elke kleine verbetering is een stap vooruit!

De oude voedingsdriehoek had onderaan een basis met beweging. Het nieuwe model heeft een aparte bewegingsdriehoek.

Voor een gezond leven is een gezonde mix van zitten, staan en bewegen belangrijk, elke dag. De bewegingsdriehoek met zijn specifieke aanbevelingen voor beweging en lang stilzitten zijn een basis voor deze gezonde afwisseling.

Wat wil je zoeken?

Ontvang onze gratis nieuwsbrief met recepten en dieetinfo