31 mei werelddag zonder tabak

31 mei werelddag zonder tabak

Elk jaar is het op 31 mei ‘Werelddag zonder Tabak’, een initiatief van de Wereldgezondheidsorganisatie en bij ons ondersteund door Vigez.

MEERDERE ROOKSTOPPOGINGEN

Stoppen met roken is niet makkelijk. Meestal zijn meerdere pogingen nodig. Veel rokers weten ook niet goed hoe ze het stoppen met roken op een efficiënte manier kunnen aanpakken. Ze zijn er bovendien ook niet altijd van op de hoogte dat er in ons land kwaliteitsvolle hulp van erkende rookstopbegeleiders beschikbaar is die gedeeltelijk wordt terugbetaald door het ziekenfonds. Als ze van die hulp gebruikmaken neemt hun kans op succesvol stoppen én op gestopt blijven sterk toe.

Wist je dat Mieke (praktijk Zoersel) ook tabakologe is? Je kan bij haar terecht voor kwaliteitsvolle ondersteuning. Ben je van Westerlo, ook dan kan je raad vragen aan An en Dorien. Zij kunnen je doorverwijzen naar de tabakologen en rookstopcursussen die doorgaan in de buurt van Westerlo.

Mei: Uitgerookt

De ganse maand mei werken wij in onze praktijk rond het thema ‘roken’. Waarom? Wij vinden een gezonde levensstijl belangrijk, daarom werken wij iedere maand een ander gezondheidsthema uit. Soms is de link met voeding heel duidelijk, soms iets minder maar gezondheid staat altijd centraal!Dat roken schadelijk is voor onze gezondheid dat weten we wel. De laatste jaren is er veel aandacht voor maatregelen die we zelf kunnen ondernemen om onze gezondheid te bevorderen. Wist je dat stoppen met roken van alle maatregelen die jij zelf kan nemen de meeste gezondheidswinst oplevert? Nee? Ben je een roker, overweeg dan een rookstop. Zorg voor een goede voorbereiding dan zijn je slaagkansen groter.Ook de overheid draagt zijn steentje bij aan een rookvrije omgeving.  De laatste jaren zijn er maatregelen genomen om passief roken te vermijden. Rookverbod op het werk en in de horeca, boodschappen op verpakkingen van sigaretten, … zijn hier voorbeelden van. Het zijn gezondheid verhogende maatregelen voor niet rokers. Immers wanner je opgroeit of leeft in een omgeving waar gerookt wordt, heb je evenveel kans op ziektes en aandoeningen door roken dan de roker zelf.

Wist je dat:
di-eet-button In België ongeveer 1 op 4 personen een dagelijkse roker is.
di-eet-button Jij je afhankelijkheid aan nicotine kan nagaan met de fagerstrom test: www.tabakstop.be (kies “verslaafd?” en vervolgens “doe de test nu”).
di-eet-button Je het effect van je rookstop snel merkt: je hebt meer lucht als je een inspanning wil doen zoals de trap oplopen of met de (klein)kinderen spelen.
di-eet-button Je smaak en reuk beter worden wanneer je niet meer rookt. Let wel op dat je niet veel meer gaat eten. Dan is gewichtstoename het gevolg en dat is meestal wat een roker niet wil.
Passief roken:
Passief roken is het onvrijwillig inademen van tabaksrook uit de omgeving. Omgevingsrook wordt ook wel de ‘second hand stream’ genoemd. Het is de rook die een roker uitademt en de rook die vrijkomt van een smeulende sigaret. Deze omgevingsrook bevat veel meer schadelijke stoffen ten gevolge van de lagere verbrandingstemperatuur tussen twee trekken door. De hoeveelheid nicotine en teer is in deze omgevingsrook 3 keer hoger en de hoeveelheid CO (koolmonoxide) is tot 5 keer hoger.

E-sigaret, de oplossing?

Een e-sigaret of een elektronische sigaret is een toestelletje dat damp maakt die je inademt. Het toestel bevat een reservoir waar je vloeistof ingiet. Deze vloeistof wordt verdampt. Vandaar dat het ook wel eens dampen wordt genoemd. De vloeistof die je verdampt in je toestel kan je kopen met of zonder nicotine.Het is een relatief nieuw product. Het bestaat ongeveer 10 jaar. Toch hebben in Europa ruim 6 miljoen rokers hun sigaret ingeruild voor een e-sigaret. Omdat het nog niet zo lang op de markt is, zijn er voorlopig geen gegevens beschikbaar over de voor- of nadelen op lange termijn. Wel zijn de meeste wetenschappers het momenteel eens dat het gebruik van een e-sigaret minder risico’s zou inhouden dan het roken van een gewone sigaret.Wat weten we nu. Hier de pro en de con:

Pro:
di-eet-button Een e-sigaret produceert damp, geen rook zoals een sigaret. Als er geen verbranding is, is er geen vorming van CO, teer en alle andere toxische stoffen die in sigarettenrook voorkomen.
di-eet-button De omgeving en jijzelf hebben geen last van de geur van sigaretten.
di-eet-button Lager risico voor de aan roken gerelateerde aandoeningen.
Con:
di-eet-button Irritatie van de bovenste luchtwegen, mond en keel.
di-eet-button Hoofdpijn, duizeligheid en misselijkheid.
di-eet-button Gebruik je een vloeistof met nicotine dan blijf je blootgesteld aan de schadelijke gevolgen hiervan: verslaging en verhoging van de bloeddruk.
di-eet-button Bij oververhitting kunnen zowel het toestel als de e-vloeistof giftige stoffen afgeven.
di-eet-button De mogelijke gevolgen voor de gezondheid op lange termijn zijn momenteel nog onvoldoende gekend.
Een e-sigaret kan je helpen bij het stoppen met roken. Maar:Een e-sigaret bevat ook schadelijke stoffen. Het is misschien wel gezonder dan roken, toch is het niet gezond. Er zijn andere manieren die je kunnen helpen bij het stoppen met roken

 

Tips die je rookstop gemakkelijker maken:

di-eet-button Kies je stopdatum.

di-eet-button Zorg dat op die stopdatum alle sigaretten uit huis zijn. Samen met je aansteker en je assenbak.

di-eet-button Vraag steun aan familie, vrienden en collega’s op je werk. Vertel hen over je rookstop.

di-eet-button Zorg dat je bezig bent op een moeilijk momenten: vul een kruiswoordraadsel in, lees de krant of een tijdschrift, maak een ommetje of fiets een stukje,  …

di-eet-button Zoek een rookstopmethode die bij je past. Met de juiste hulp heb je 3 keer meer kans om te slagen in je rookstop. Vraag raad aan je arts of raadpleeg een tabakoloog.

di-eet-button Lijst op waarom je wil stoppen met roken en lees het op moeilijke momenten.

di-eet-button Bang voor de ontwenningsverschijnselen: praat erover met je arts of je tabakoloog.

di-eet-button Geef jezelf een cadeau. Het moet niet altijd iets zijn dat je koopt, je kan jezelf ook een schouderklopje geven.

di-eet-button Beweeg voldoende, Het geeft niet alleen afleiding van de sigaretten, je voelt je fitter en je kan je gewicht beter onder controle houden.

di-eet-button Laat je niet ontmoedigen. Moeilijke momenten horen erbij. Zorg dan vooral voor afleiding. Iedere dag zonder sigaret motiveert je om het vol te houden

di-eet-button Vervang niet iedere sigaret door eten of drinken. Kies vooral gezonde tussendoortjes: een stuk fruit, een glas water , een kopje koffie of thee, een zuivelproduct, een crackertje, …

di-eet-button Receptideetje gezond tussendoortje: peertjes met Griekse yoghurt