Gezonde snacks? Het kan!

Er kunnen opnieuw afspraken gemaakt worden in onze Di-eetpraktijken van Lommel, Mol, Olen, Westerlo en Zoersel. We hebben de nodige voorzorgsmaatregelen getroffen en respecteren de hygiënemaatregelen. Online-consulten blijven mogelijk.

Gezonde snacks? Het kan!

Ben jij ook een fan van ‘nog iets lekkers’ voor de televisie? Of kan jij bij het aperitief ook niet van de hapjes afblijven? Dat hoeft dan niet meteen een probleem te zijn. We geven je in dit artikel enkele tips mee om gezond te snacken.

Om te weten wat gezond is en wat niet, kijken we naar de kwaliteit van de voedingsmiddelen en de invloed hiervan op  je lichaam. Je lichaam maakt zowel LDL als HDL cholesterol aan. Dat laatste is goede cholesterol en haalt je lichaam uit vetten. Wist je dat jouw lichaam dit nodig heeft om goed te functioneren? LDL is dan weer slechte cholesterol en komt vooral voort uit slechte verzadigde vetten. Teveel suikers hebben ook een negatieve impact op onze gezondheid. In fruit en groenten zitten ook suikers, maar slechts een beperkte hoeveelheid. En doordat ze vooral veel vitamines en mineralen bevatten, horen fruit en groenten uiteraard bij een gezonde levensstijl en bij een gezond dieet.

Wanneer we dus denken aan gezonde snacks, denken we vooral aan snacks met veel groenten, fruit en gezonde vetten.

Ga voor kwaliteit, niet voor kwantiteit

Iedereen heeft wel eens een zwak moment waarop hij/zij een hele reep chocolade of een zak chips naar binnen werkt. Maar een voldaan of goed gevoel geeft het je achteraf zeker niet. Bovendien merk je het vaak zelfs amper, zeker wanneer je intussen televisie aan het kijken bent. Voor je het weet is die hele zak M&M’s achter je kiezen en heb je er niet eens van genoten. Kies daarom voor één snack, zoals een stukje zwarte chocolade of een lekker stukje (suikervrij) bananenbrood. Leg het op een mooi schoteltje en geniet er bewust van. Maak er een momentje van voor jezelf, met een tas verse thee of koffie erbij. Wedden dat dit je beter ligt?

Maak het zelf

Maak zelf je eigen cake of muffins. Zo weet je niet alleen zeker welke ingrediënten er in je mond terecht komen, je beseft ook des te meer hoeveel suiker en witte bloem er nodig waren om die lekkernij te maken. Het zal je misschien maar één stuk in plaats van twee doen eten. Bovendien bestaan er ook heel wat gezondere alternatieven om cakes te maken, zoals havermout, bananen en noten. Ideaal om mee te experimenteren en te ontdekken wat je lekker vindt.

Kies verantwoord

Snacks hoeven niet altijd suikers of slechte vetten (niet goed voor je HDL cholesterol) te bevatten. Kies voor snacks die je lichaam voedingsstoffen aanleveren. Denk bijvoorbeeld aan noten en zaden of rozijnen. Ook lekker kunnen gesneden groenten met een dipsausje zijn. Of wat dacht je van wat gesneden of gedroogd fruit? Gedroogde mango is een echte topper, net als gedroogde appelringetjes. Ontdek een heel nieuw arsenaal aan gezonde snacks!

Hopelijk hebben we je met deze tips kunnen aanzetten om wat te experimenteren met gezonde snacks en zie je dat er veel meer bestaat dan alleen maar chips en chocolade. Snack smakelijk!

Wat wil je zoeken?

Ontvang onze gratis nieuwsbrief met recepten en dieetinfo