Groepstraject voor volwassenen met emo-eten

Rust rond eten
Is dit traject iets voor jou?

Grijp je regelmatig naar eten terwijl je eigenlijk geen fysieke honger hebt? Eet je uit stress, verveling, verdriet, eenzaamheid of spanning? Weet dan dat je niet alleen bent. Emotie-eten is geen gebrek aan wilskracht -zoals we helaas!! vaak denken.

In dit groepstraject onderzoeken we samen wat er achter jouw eetgedrag schuilgaat. Je leert beter begrijpen waarom eetdrang ontstaat, hoe emoties en gedachten invloed hebben op je eetgedrag en welke patronen ervoor zorgen dat je telkens opnieuw in dezelfde vicieuze cirkel terechtkomt.

Doorheen 8 sessies en een terugkommoment krijg je inzicht in de werking van het brein, leer je emoties herkennen en reguleren, ontdek je hoe je anders kunt omgaan met eetdrang en ontwikkel je meer mildheid. We besteden aandacht aan de invloed van stress, gewoonten, perfectionisme en zelfkritiek, maar ook aan wat jij écht nodig hebt wanneer eten een antwoord lijkt te bieden.

Dit traject richt zich niet op diëten, calorieën tellen of gewichtsverlies. We werken aan een gezondere relatie met eten én met jezelf. Vanuit inzichten uit de cognitieve psychologie, mindfulness, schematherapie, ACT en eetcompetentie leer je opnieuw vertrouwen op je lichaam, je behoeften en je vermogen om bewuste keuzes te maken.

De kracht van een groep ligt bovendien in herkenning en verbinding. Je ontdekt dat anderen met gelijkaardige uitdagingen worstelen en dat verandering niet hoeft te gebeuren vanuit strijd, maar vanuit begrip, nieuwsgierigheid en stap voor stap oefenen.

Wil je minder gestuurd worden door eetdrang en meer rust ervaren rond eten? Dan is dit traject een waardevolle eerste stap.

Waar en wanneer gaat dit traject door?

Geel

Data: di 06/10/2026 | 20/10/2026 | 03/11/2026 | 17/11/2026 | 01/12/2026 | 15/12/2026 | 09/02/2027 | 23/02/2027| 21/04/2027

Tijdstip: 19u00-20u30

Kostprijs

Deze training wordt georganiseerd binnen de conventie voor psychologische zorg. Dit betekent dat de kosten worden verrekend via het RIZIV en dat jij enkel remgeld (= 2,5 euro per sessie) betaalt. Je investeert dus  22,5 euro voor de volledige groepstraining.

Vooraf aan het groepstraject vindt er een intakegesprek plaats om samen te kijken of het traject de meest aangewezen hulp is. Dit intakegesprek is gratis als je nog geen gebruik gemaakt hebt van psychologische zorg binnen de conventie.

Maak kennis met mijn mede-begeleider Dana:

Dana Cools is klinisch psycholoog met een bijzondere expertise in de behandeling van eetproblemen, variërend van emotie-eten en verstoord eetgedrag tot eetstoornissen. Dankzij haar eerdere werkervaring als diëtiste, waarin ze mensen begeleidde met een complexe relatie tot eten en hun lichaam, heeft ze een diepgaand begrip van deze problematiek. Daarnaast heeft ze een postgraduaat in diabeteseducatie en is ze gespecialiseerd in de combinatie van eetstoornissen en diabetes. Deze dubbele expertise stelt haar, in staat om cliënten met overlappende problemen op een holistische en geïntegreerde manier te ondersteunen.
Naast de behandeling van eetstoornissen begeleidt ze ook mensen die worstelen met onderliggende (transdiagnostische) problemen, zoals perfectionisme, (faal)angst, verhoogde gevoeligheid, overweldigende emoties en een laag zelfbeeld.
Wat haar bijzonder maakt als therapeut is haar persoonlijke ervaring met een eetstoornisverleden. Vanuit deze ervaring begrijpt zij hoe moedig de stap naar hulpverlening kan zijn. Haar benadering is warm, persoonlijk en afgestemd op ieder zijn unieke behoeften.

Ontvang je graag onze maandelijkse recepten en tips?

Zoek naar recepten en weetjes

Lees verder...

© 2026 Di-Eet.be .