Gezonde voeding

Gezonde voeding

Gezond eten belangt ons allemaal aan. We willen het wel graag, maar het is niet altijd even gemakkelijk om toe te passen. Wil je gezond en evenwichtig leven, gebruik dan “de actieve voedingsdriehoek”  als leidraad. Deze steunt op 3 pijlers: evenwicht, variatie en matigheid. De driehoek verbiedt niets. Ze stelt wel dat je bepaalde voedingsmiddelen niet te vaak moet eten en dat je de hoeveelheid beperkt.

voedingspiramide

Bron: VIGEZ

Gezond leven is niet alleen gezond eten, maar ook voldoende bewegen. Ben je jonger dan 18 jaar, dan is de richtlijn een uur per dag matig actief bewegen. Ben je ouder dan 18 jaar probeer dan dagelijks een  half uur matig actief te bewegen: wandelen (doorstappen), fietsen (15 -20 km/uur), dansen, zwemmen, balspelen,…

Door de driehoekvorm heeft de actieve voedingsdriehoek kleine en grote groepen. Hoe groter de groep, hoe belangrijker hij is en hoe meer we er dagelijks van nodig hebben. Hoe kleiner, hoe minder we er van nodig hebben: de MATIGHEID in onze voeding.

De  basis is vocht:  geef de voorkeur aan water, maar dit mag afgewisseld worden met enkele tassen koffie en/of enkele tassen thee.

De volgende (bruine) groep bevat brood, graanproducten en aardappelen. Dit vormt onze basisvoeding en zou in iedere hoofdmaaltijd aanwezig moeten zijn. Geef de voorkeur aan volkoren producten.

Dan worden de groepen kleiner. De groene groepen: groenten en fruit. Ze staan naast elkaar omdat ze bronnen zijn van verschillende voedingsstoffen. Hierdoor kunnen ze elkaar niet vervangen en moeten ze beide dagelijks op ons menu staan: gebruik dagelijks 2 tot 3 porties vers fruit en een flinke portie groenten (soep, rauwkost of bereide groenten).

Daarna hebben we de eiwitaanbrengende groepen: blauw is melk, zuivel en kaas, en rood is vlees, vis, ei en vervangproducten.
Verbruik dagelijks 3 tot 4 porties melk of zuivel en 1 tot 2 kleine sneetjes kaas.
Van vlees, vis, ei en vervangproducten eten we vaak te veel. We hebben voldoende aan 100 g per dag. Geef de voorkeur aan magere soorten.

Aansluitend is er de gele groep van de vetstoffen. Gebruik dagelijks 1 mespuntje zacht smeervet op een sneetje brood en 1 eetlepel zacht bereidingsvet of olie per persoon.

Als laatste is er het witte zwevende topje. Dit is de restgroep en die bevat alles wat we in de andere groepen niet terug vinden. Alles wat veel vet bevat, veel suiker, maar ook vet en suiker samen en alcohol. Deze producten zijn niet verboden, maar beperk ze. Gebruik ze niet om de honger te stillen en eet ze in een normale portie. Dan is het genieten en niet zondigen!

In het algemeen: gebruik dagelijks producten uit elke groep van de voedingsdriehoek en respecteer hun grootte. Zo krijg je EVENWICHT in je voeding: gebruik van de grote groepen meer dan van de kleine. Verdeel je eten goed over de dag: zorg voor regelmaat in  je eetpatroon: verbruik 3 hoofdmaaltijden: ontbijt, middagmaal en avondmaal, die aangevuld worden met kleine tussendoortjes, bij voorkeur melk of zuivel, een stuk vers fruit of wat rauwe groenten. Beperk koekjes, chips, chocolade, gebak, …

Zorg tenslotte voor voldoende VARIATIE in alles wat je eet. Dan wordt je het niet beu en is de kans op voedingstekorten klein.

 

Meer lezen:

www.vigez.be/voeding

www.voedingscentrum.nl

www.nice-info.be